Newsy z rynku pracy. Q2 2024

Zapraszam na podsumowanie #newsyzrynkupracy z drugiego kwartału 2024.

Newsy z rynku pracy Kwiecień 2024

Nawet 43 osoby na jedną ofertę.

Według danych GUS w styczniu 2024 w Katowicach na jedną ofertę pracy przypadały 3 osoby (przed miesiącem 2, a przed rokiem 5). W Poznaniu sytuacja wygląda inaczej – na jedną ofertę przypada 7 osób (przed miesiącem 9, a przed rokiem 5). [1]

Jeśli chodzi o liczbę bezrobotnych przypadających na jedną ofertę pracy, to w stolicy Polski na jedno ogłoszenie przypadało 6 osób (a przed rokiem 11).

We Wrocławiu na jedna ofertę przypadało 6 osób bezrobotnych (a przed rokiem 4).

Inne miasta:

  • Kraków 2 proc., (woj. małopolskie 4,4 proc.) 5 osób na jedną ofertę pracy
  • Olsztyn 2,3 proc. (woj. warmińsko-mazurskie 8,8 proc.) 14 osób
  • Bydgoszcz 2,4 proc. (woj. kujawsko-pomorskie 7,5 proc.) 6 osób
  • Gdańsk 2,5 proc. (woj. pomorskie 4,9 proc.) 5 osób
  • Gorzów Wielkopolski 2,5 proc. (woj. lubuskie 4,7 proc.) 9 osób
  • Opole 3,1 proc. (woj. opolskie 6,2 proc.) 4 osoby
  • Zielona Góra 3,2 proc. 6 osób (woj. lubuskie 4,7 proc.)
  • Toruń 3,4 proc., 11 osób (woj. kujawsko-pomorskie 7,5 proc.)
  • Szczecin 3,8 proc. (woj. zachodniopomorskie 7,1 proc.) 17 osób
  • Rzeszów 4,2 proc. (woj. podkarpackie – 9 proc.) 16 osób
  • Lublin 4,5 proc. (woj lubelskie 7,9 proc.) 32 osoby
  • Łódź 4,6 proc. (woj łódzkie 5,6 proc.) 15 osób
  • Kielce 4,9 proc. (woj. świętokrzyskie 8,2 proc.) 10 osób
  • Białystok 5,4 proc. (woj podlaskie 7,4 proc.) 43 osoby

Będziemy pracować dłużej – jak odnajdą się w tym seniorzy?

Dzisiejsze warunki gospodarcze i trendy rynku pracy wskazują, że będziemy pracować dłużej, a pokolenie silver będzie schodziło z rynku pracy później, niż miało to miejsce w przeszłości. [2]

  • 33% ogółu badanych poszukując pracy doświadczyło trudności wynikających z ich wieku.
  • W przedziale wiekowym 55-65 lat aż 73% wskazało na takie trudności.
  • Tylko 1,7% respondentów z pokolenia silver zmieniło pracę w ciągu ostatnich trzech miesięcy.
  • 58% badanych w wieku 55-65 lat nie zmieniała pracy od ponad 10 lat.
  • Dla 35% najstarszych respondentów lat już sama decyzja o zmianie pracy jest stresująca.
  • Taki sam odsetek wskazuje na niepewność co do swojej pozycji na tle innych kandydatów.

Oferty pracy w Polsce. Marzec 2024.

NOWE oferty pracy w marcu 2024 roku: 262 605. [3]

To już kolejny miesiąc, kiedy oferty pracy notują ujemną dynamikę rok do roku. W marcu nowych ogłoszeń było o 19% mniej niż przed rokiem.

W marcu 2024 roku przybyło ofert pracy w stosunku do lutego, ale jak na tę porę roku wzrost ten był mało zadowalający. Zwykle rodzące się po zimie oferty prac sezonowych przynoszą większy ruch na rynku rekrutacyjnym.

W marcu największy spadek liczby ofert pracy w ujęciu rocznym zanotowaliśmy w branży informatycznej – pracodawcy opublikowali tu aż o 50% mniej ofert niż rok temu.

Duży spadek widoczny jest też wśród pracowników finansowych oraz HR (po -43%).

Natomiast jedyny wzrost dynamiki ofert w marcu zanotowaliśmy wśród ogłoszeń dla pracowników fizycznych (+2% r/r).

Pracownicy wycenili swój powrót do biur.

Z badania ASM Research i portali pracy Rocketjobs.pl oraz Just Join IT wynika, że najwięcej z nich, bo 46 proc., pracuje w trybie stacjonarnym. Nieco ponad jedna trzecia postawiła na hybrydowy model pracy, a ok. 19 proc. na zdalny. [4]

Oczekiwany tryb pracy różni się od obecnie wykonywanego. W pełni stacjonarnie chce pracować tylko co piąta osoba, a najbardziej pożądana jest hybryda. To 51,2 proc. odpowiedzi. Zdalną pracę preferuje 27 proc. badanych.

Portal pracy Rocketjobs.pl sprawdził także, jak pracownicy mogliby zareagować w momencie decyzji o przejściu na pracę z biura w pełnym wymiarze. Wśród ogółu pracowników biurowych cztery na dziesięć osób zaakceptowałoby wolę pracodawcy i dostosowałoby się do nowych realiów, a kolejne 40 proc. udałoby się do przełożonego, by negocjować warunki pracy.

Co jednak istotne, 20 proc. pracowników rozpoczęłoby szukanie nowej pracy.

W IT ten odsetek jest nieco większy i wynosi 23,7 proc.

Do zaakceptowania pracy w pełni z biura ankietowanych skłoniłaby:

  • podwyżka wynagrodzenia o 20 proc. lub więcej (66,5 proc. odpowiedzi),
  • darmowa karta miejska lub samochód służbowy (48,2 proc.),
  • dodatkowe szkolenia, warsztaty i inne aktywności prowadzące do rozwoju osobistego (39,4 proc.),
  • darmowe lunche (35,3 proc.).

W badaniu zapytano również z czego pracownicy hybrydowi i zdalni mogliby zrezygnować, żeby utrzymać aktualny tryb pracy.

30 proc. z nich wskazało, że mogliby wyrzec się części benefitów, a 21,5 proc. rozważyłoby nawet rezygnację z części wynagrodzenia.

Co ciekawe, ankietowani z branży IT są mniej skłonni zrezygnować z benefitów niż ogół pracowników biurowych (26 w IT vs 30 proc. ogółem).

Newsy z rynku pracy Maj 2024

Nowa era benefitów na nowe oczekiwania pracowników.

W erze, gdy równowaga między życiem zawodowym a osobistym jest coraz bardziej ceniona, firmy prześcigają się w kreowaniu środowisk pracy odpowiadających na te potrzeby.

Nowe benefity sięgają od tych najpotrzebniejszych (jak te w zakresie wsparcia zdrowia psychicznego pracowników), po te bardziej awangardowe. Najnowsze badanie Pracuj.pl ujawnia, czy to echo dawnych tradycji, czy dzisiejsza innowacyjność przyciąga pracowników do firm.

  • 13% badanych może korzystać ze wsparcia psychologicznego dofinansowanego przez pracodawcę.
  • 11% respondentów może przyprowadzać do biura dziecko i tyle samo – zwierzę.
  • W miejscu pracy 1 na 5 badanych funkcjonuje elastyczny wymiar pracy.
  • Najważniejsze dla pracowników pozostają jednak satysfakcjonujące wynagrodzenie (57%) i stabilność zatrudnienia (41%). [5]

Młodzi nie czują się przygotowani do wejścia na rynek pracy.

Najważniejsze informacje z badania Pracuj.pl [6]

  • 64% przedstawicieli pokolenia Z uważa, że na rynku maleje rola formalnego wykształcenia.
  • Tylko 23% młodych uważa, że uniwersytety odpowiednio przygotowują do wejścia na rynek pracy.
  • Jednocześnie 24% badanych wskazuje, że wykształcenie wyższe jest konieczne do osiągnięcia sukcesu zawodowego.
  • 35% respondentów w wieku 18-24 lata deklaruje, że czują się odpowiednio przygotowani do wejścia na rynek pracy.
  • 35% młodych polskich pracowników czuje się oni dobrze przygotowanymi do udziału w procesach rekrutacyjnych.
  • Mniej niż połowa badanych uważa, że ma dużą wiedzę na temat narzędzi do poszukiwania pracy.

Kandydaci zirytowani wiadomościami od rekruterów.

Ze zrealizowanego w kwietniu 2024 r. badania przez ASM Research i portale pracy rocketjobs.pl oraz justjoin.it na grupie ponad 800 pracowników biurowych wynika, że zdecydowana większość z nich ma bezpośredni kontakt z rekruterami co najmniej kilka razy w miesiącu.

Więcej niż co dziesiąty pracownik biurowy otrzymuje wiadomości z propozycjami pracy codziennie, np. za pośrednictwem portali społecznościowych lub bezpośrednio na skrzynkę mailową – wynika z badania SM Research i portali pracy rocketjobs.pl oraz justjoin.it.

Grupą zawodową, z którą najczęściej kontaktują się rekruterzy, są specjaliści IT. Jedynie 4 proc. z nich w ogóle nie otrzymuje zapytań od pracowników HR. Najwięcej ofert dziennie dostają z kolei marketerzy.

Co trzecia badana osoba odpowiada na niemal wszystkie wiadomości dotyczące propozycji pracy – to grupa najbardziej aktywnych kandydatów na rynku. Kolejna jedna trzecia ankietowanych odpisuje na połowę lub więcej niż połowę wiadomości.

Najbardziej pasywna grupa – tych, którzy nie odpowiadają w ogóle – stanowi niecałe 4 proc. Nie jest ona też większa w branży IT, jak mogłoby się wydawać po lekturze wpisów na forach profesjonalistów HR. Grupy zawodowe, których przedstawiciele najrzadziej odpisują, to w rzeczywistości sprzedawcy i designerzy (powyżej. 6 proc.).

W badaniu sprawdzono również stosunek do wiadomości od rekruterów i okazuje się, że co trzecia osoba ma jednoznacznie negatywne lub nieco negatywne odczucia do tego typu wiadomości. Im bardziej niedopasowana oferta, tym wyższy poziom zirytowania. [7]

Czego nie tolerują Kandydaci?

Oferty pracy w Polsce. Kwiecień 2024

NOWE oferty pracy w kwietniu 2024 roku: 266 528 [8]

Świetne dane z rynku pracy – w kwietniu liczba ogłoszeń była tylko o 1% niższa niż przed rokiem, choć jeszcze niedawno spadki przekraczały 20%.

Od marca 2024 roku liczba ofert pracy stale idzie w górę. Ostatni, kwietniowy wzrost sprawił, że ścieżka liczby ofert z 2024 roku mocno zbliżyła się do ścieżek z poprzednich badanych lat.

W kwietniu największy wzrost liczby ofert pracy w ujęciu rocznym zanotowaliśmy w branży prawniczej – pracodawcy opublikowali tu aż o 40% więcej ofert niż rok temu. Duży wzrost widoczny jest też wśród pracowników fizycznych (22%). Natomiast spadki dynamiki ofert w kwietniu zanotowaliśmy wśród ogłoszeń dla pracowników IT (-29% r/r), pracowników HR (-11% r/r) oraz dla finansistów (-10% r/r).

Newsy z rynku pracy Czerwiec 2024

Pracowity jak Polak?

Faktyczny tygodniowy czas pracy mieszkańców Unii Europejskiej wynosił średnio 36,1 godziny — wynika z najnowszych danych Eurostatu za 2023 r.

Najdłuższe tygodnie pracy odnotowano w:

  • Grecji (39,8 godz.),
  • Rumunii (39,5 godz.),
  • Polsce (39,3 godz.),
  • Bułgarii (39 godz.).

Z kolei najkrótszy tydzień pracy miały:

  • Holandia (32,2 godz.),
  • Austria (33,6 godz.),
  • Niemcy (34 godz.).

PS. Rzeczywisty czas pracy odnosi się do całkowitej liczby godzin, które dana osoba faktycznie spędziła na wykonywaniu czynności zawodowych w głównym miejscu pracy. Obejmuje to wszystkie przepracowane godziny, w tym godziny dodatkowe związane z pracą, niezależnie od wynagrodzenia. [9]

Pokolenie Z: kluczowe kompetencje i benefity.

  • 49% młodych badanych wskazuje, że najważniejsze dla rozwoju są kompetencje miękkie.
  • 42% respondentów z kolei podkreśla znaczenie znajomości języków obcych.
  • Trzecią spośród wymienionych przez młodych najważniejszą kompetencją są umiejętności specjalistyczne (42%), a dopiero czwartą – kompetencje cyfrowe (37%).
  • Wśród benefitów najważniejszych dla młodego pokolenia na czele pozostaje odpowiednie wynagrodzenie (57%).
  • Znaczenie kwestii, takich jak przyjazny i zmotywowany zespół (29%), work-life balance (28%) czy elastyczny grafik (24%) wskazują jednak na pewną pokoleniową zmianę oczekiwań. [10]

Pokolenie Z wielokrotnie zmieni nie tylko pracę, ale i branżę.

  • 62% młodych wierzy, że w ciągu najbliższych lat znajdą pracę świetnie dopasowaną do swoich oczekiwań.
  • 58% Zetek spodziewa się, że w swojej karierze zmienią pracę co najmniej kilka razy.
  • 53% wierzy, że w ciągu swojej kariery będą wykonywać kilka różnych zawodów.
  • Ponad połowa najmłodszych wskazuje: nie chcę spędzić kariery w jednym miejscu pracy.
  • 73% badanych deklaruje, że ich pokolenia zwracają w karierze uwagę na inne kwestie niż pokolenia ich rodziców.
  • 66% młodych częściej chce, by praca nie była całym ich życiem i by mieli czas na pasje.
  • 48% Zetek uważa, że ich pokolenia są oceniane w miejscu pracy przez pryzmat stereotypów. [11]

Kobiety na fali. Polska jest w europejskiej czołówce.

W “Tygodniku Gospodarczym PIE” Instytut poinformował, że na prawie 80 mln osób zatrudnionych w UE w branży naukowo-technologicznej w 2023 roku 52 proc. stanowiły kobiety.

“Według danych Eurostatu, które podawane są dla tzw. makroregionów UE, Polska jest jednym z państw o najwyższym odsetku kobiet w branży naukowo-technologicznej” – podał PIE. Dodał jednocześnie, że w trzech polskich makroregionach odsetek kobiet w sektorze przekroczył 58 proc.

Chodzi o makroregiony: centralny (województwa łódzkie i świętokrzyskie), gdzie było to 60,59 proc.; wschodni (województwa podlaskie, lubelskie i podkarpackie) – 59,70 proc. oraz północny (województwa kujawsko-pomorskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie) – 59,58 proc.

Wśród innych regionów UE o tak wysokim odsetku wymieniono m.in.: Litwę, Łotwę czy Estonię. Z kolei wśród regionów z najmniejszym odsetkiem kobiet wskazano Maltę oraz Włochy – w obu tych krajach było to mniej niż 50 proc. Dla porównania, w makroregionie mazowieckim z najniższym wynikiem w skali Polski, odsetek ten wynosi 54,97 proc. [12]


Zapraszam za miesiąc na kolejne #newsyzrynkupracy i co poniedziałek na mojego INSTAGRAMA!


*Przy okazji wyjaśniam, że #newsyzrynkupracy to newsy publikowane w danym miesiącu na moim Instagramie, a niniejszy biuletyn to ich zbiór.


Źródło:

[1] Cały artykuł: https://www.pulshr.pl/rekrutacja/nawet-43-osoby-na-jedna-oferte-sa-takie-polskie-miasta-gdzie-o-prace-trzeba-walczyc,104045.html

[2] Badanie Pracuj.pl: https://media.pracuj.pl/310595-bedziemy-pracowac-dluzej-jak-odnajda-sie-w-tym-seniorzy-badanie-pracujpl

[3] Badanie Grand Thornton: https://grantthornton.pl/wp-content/uploads/2024/03/Oferty-pracy-w-Polsce-luty-2024.pdf

[4] Cały artykuł: https://www.pulshr.pl/zarzadzanie/pracownicy-wycenili-swoj-powrot-do-biur-firmy-musialyby-siegnac-gleboko-do-kieszeni,104806.html

[5] Badanie Pracuj.pl: https://media.pracuj.pl/313146-badanie-pracujpl-na-swieto-pracy-nowa-era-benefitow-na-nowe-oczekiwania-pracownikow

[6] Badanie Pracuj.pl: https://media.pracuj.pl/317039-mlodzi-nie-czuja-sie-przygotowani-do-wejscia-na-rynek-pracy-badanie-pracujpl

[7] Cały artykuł: https://www.pulshr.pl/rekrutacja/kandydaci-zirytowani-wiadomosciami-od-rekruterow-co-za-duzo-to-niezdrowo,105229.html

[8] Badanie Grand Thornton: https://grantthornton.pl/wp-content/uploads/2024/05/Oferty-pracy-w-Polsce-kwiecien-2024.pdf

[9] Cały artykuł: https://businessinsider.com.pl/praca/pracowity-jak-polak-niemcow-zostawilismy-w-tyle/7hv7jg4

[10] Badanie Pracuj.pl: https://media.pracuj.pl/324282-pokolenie-z-kluczowe-kompetencje-i-benefity-badanie-pracujpl

[11] Badanie Pracuj.pl: https://media.pracuj.pl/326598-pokolenie-z-wielokrotnie-zmieni-nie-tylko-prace-ale-i-branze

[12] Cały artykuł: https://www.pulshr.pl/rekrutacja/kobiety-na-fali-polska-jest-w-europejskiej-czolowce,105922.html


Dodaj komentarz